Här hittar du de bästa mobiloperatörerna 2024 och inför 2025 för både privatpersoner och företag. Bra för dig som ska byta eller skaffa nytt mobilabonnemang.
Ska du skaffa ett nytt mobilabonnemang för första gången eller funderar du kanske på att byta mobiloperatör? Då kan Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning av kundnöjdheten bland landets mobiloperatörer vara till nytta. Här hittar du de bolag som är bäst respektive sämst när kunderna själva får välja.
Kort om undersökningen
Totalt 3 935 intervjuer genomfördes under september månad 2024 där de tillfrågade fick svara på vad de tycker om att vara kund hos sin mobiloperatör.
Generellt är vi kunder, både privat och företag, nöjda med våra mobiloperatörer (även om skillnaderna mellan olika bolag kan vara stora). Kundnöjdheten har dock sjunkit något jämfört med 2023. Viktiga frågor för oss kunder är service, support, produktegenskaper och prisvärdhet.
Kundnöjdhet
Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 till 100 där 0 är sämsta möjliga kundnöjdhet och 100 bästa möjliga. Generellt har branscher och företag med ett betyg under 60 stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig medan ett betyg över 75 visar på en mycket stark relation mellan företaget och kunden.
Bästa mobiloperatörerna bland privatkunder
Bland privatkunderna hamnade Vimla i topp följt av Fello och Halebop. Sämst gick det för kategorin Övriga, 3 och Tele2 som alla hamnade under genomsnittet för branschen.
Mobiloperatör | Betyg |
Vimla | 81,0 |
Fello | 80,7 |
Halebop | 74,8 |
Comviq | 74,4 |
Hallon | 72,5 |
Telia | 69,0 |
Branschen i genomsnitt | 68,7 |
Telenor | 67,8 |
Tele2 | 66,8 |
3 | 66,7 |
Övriga | 64,7 |
Bästa mobiloperatörerna bland företagskunder
Bland företagskunderna hamnar kategorin Övriga i topp. Sämst gick det för 3, Telenor, Telia och Tele2 som alla hamnade under genomsnittet för branschen.
Mobiloperatör | Betyg |
Övriga | 77,3 |
Branschen i genomsnitt | 69,8 |
Tele2 | 69,6 |
Telia | 69,5 |
Telenor | 68,9 |
3 | 67,1 |
Om undersökningen
Svenskt Kvalitetsindex undersöker årligen kundnöjdheten på den svenska mobilmarknaden. Årets undersökning skedde genom närmare 3 935 intervjuer under september månad.
Källa: SKI Mobil 2024-10-07 (pdf)
Vill du hitta ett bra och billigt mobilabonnemang?
Här kan du jämföra mobilabonnemang kostnadsfritt!
Spartips för dig och din plånbok
Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!