Bästa mobiloperatörerna 2024 och inför 2025

Christina Sahlberg
Christina Sahlberg
Klocka 1 minuts läsning
Bästa mobiloperatörerna 2024 och inför 2025

Här hittar du de bästa mobiloperatörerna 2024 och inför 2025 för både privatpersoner och företag. Bra för dig som ska byta eller skaffa nytt mobilabonnemang.

Ska du skaffa ett nytt mobilabonnemang för första gången eller funderar du kanske på att byta mobiloperatör? Då kan Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning av kundnöjdheten bland landets mobiloperatörer vara till nytta. Här hittar du de bolag som är bäst respektive sämst när kunderna själva får välja.
 

Kort om undersökningen


Totalt 3 935 intervjuer genomfördes under september månad 2024 där de tillfrågade fick svara på vad de tycker om att vara kund hos sin mobiloperatör.

Generellt är vi kunder, både privat och företag, nöjda med våra mobiloperatörer (även om skillnaderna mellan olika bolag kan vara stora). Kundnöjdheten har dock sjunkit något jämfört med 2023. Viktiga frågor för oss kunder är service, support, produktegenskaper och prisvärdhet.
 

Kundnöjdhet


Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 till 100 där 0 är sämsta möjliga kundnöjdhet och 100 bästa möjliga. Generellt har branscher och företag med ett betyg under 60 stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig medan ett betyg över 75 visar på en mycket stark relation mellan företaget och kunden.
 

Bästa mobiloperatörerna bland privatkunder


Bland privatkunderna hamnade Vimla i topp följt av Fello och Halebop. Sämst gick det för kategorin Övriga, 3 och Tele2 som alla hamnade under genomsnittet för branschen.

Mobiloperatör Betyg
Vimla 81,0
Fello 80,7
Halebop 74,8
Comviq 74,4
Hallon 72,5
Telia 69,0
Branschen i genomsnitt 68,7
Telenor 67,8
Tele2 66,8
3 66,7
Övriga 64,7


Bästa mobiloperatörerna bland företagskunder


Bland företagskunderna hamnar kategorin Övriga i topp. Sämst gick det för 3, Telenor, Telia och Tele2 som alla hamnade under genomsnittet för branschen.

Mobiloperatör Betyg
Övriga 77,3
Branschen i genomsnitt 69,8
Tele2 69,6
Telia 69,5
Telenor 68,9
3 67,1


Om undersökningen


Svenskt Kvalitetsindex undersöker årligen kundnöjdheten på den svenska mobilmarknaden. Årets undersökning skedde genom närmare 3 935 intervjuer under september månad.

Källa: SKI Mobil 2024-10-07 (pdf)
 

Vill du hitta ett bra och billigt mobilabonnemang?


Här kan du jämföra mobilabonnemang kostnadsfritt!

Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och fyra år senare blev hon nominerad till Årets Sparprofil. Christina är dessutom författare till fyra olika böcker om privatekonomi.

Spartips för dig och din plånbok

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Skriv din e-postadress här
Check cirkel

Info

Läs vidare

Nästa artikel

Bästa bredbandsleverantören 2024 och inför 2025

Klocka 1 minuts läsning

Här hittar du den bästa bredbandsleverantören 2024 och inför 2025. Se hela listan över vilket bredband som är bäst respektive sämst när kunderna själva får bestämma. Ska du skaffa bredband för första gången eller funderar du kanske på att byta internetleverantör? D&ari...

Föregående artikel
Bästa streamingtjänsten 2024 och inför 2025
Klocka 1 minuts läsning