
I slutet på förra året frågade vi svenska folket om de är nöjda med det försäkringsbolag som de har för sin bil. Och det visar sig att nöjdheten är hög. Nöjdast var kvinnor, äldre och de med sin försäkring hos Svedea.
En majoritet (54 %) av de tillfrågade svarade att de är mycket nöjda med sitt försäkringsbolag och hela 97 procent uppgav att de är ganska eller mycket nöjda. Endast knappt 4 procent svarade att de är något eller mycket missnöjda. Något fler kvinnor uppgav att de var mycket nöjda med sitt försäkringsbolag (53 %) jämfört med männen i undersökningen (49 %).
- Mycket nöjd: 54 %
- Ganska nöjd: 43 %
- Något missnöjd: 3 %
- Mycket missnöjd: 0,6 %
Äldre nöjdare än yngre
18-22 år | 23-35 år | 36-55 år | 56-80 år | |
Mycket nöjd | 39 % | 50 % | 45 % | 61 % |
Ganska nöjd | 54 % | 44 % | 51 % | 37 % |
Något missnöjd | 6 % | 5 % | 4 % | 2 % |
Mycket missnöjd | 0,8 % | 0,6 % | 0,3 % | 0,4 % |
Svedea var försäkringsbolaget med mest nöjda kunder i vår undersökning
Bland försäkringsbolagen i undersökningen var de svarande mest nöjda med Svedea (74 %) följt av Länsförsäkringar (64 %) och Volvia (62 %). Minst nöjda i undersökningen var de som uppgav att de hade sin bilförsäkring hos Gjensidige (32 %) följt av Moderna (35 %) och Trygg Hansa (46 %).
- Svedea: 74 %
- Länsförsäkringar: 64 %
- Volvia: 62 %
- ICA försäkring: 61 %
- Folksam: 58 %
- Dina: 52 %
- If: 52 %
- Märkes Försäkringsbolag: 46 %
- Trygg Hansa: 46 %
- Moderna: 35 %
- Gjensidige: 32 %
Svenskt kvalitetsindex rapporterar ökad nöjdhet
Resultaten från undersökningen ligger i linje med Svenskt kvalitetsindex (SKI) undersökning. SKI mäter kundnöjdhet runt försäkringar en gång om året. Enligt SKI så har kundnöjdheten ökat under ett antal år för att 2021 stabiliseras. I senaste undersökningen konstaterar SKI att den fortsatta utmaningen är nu att möta försäkringstagarnas efterfråga på förbättrad service, tydligare information och en hållbar branschutveckling.

(Källa: SKI-försäkring 2021)

Om skribenten
Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.
År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och fyra år senare blev hon nominerad till Årets Sparprofil. Christina är dessutom författare till fyra olika böcker om privatekonomi.
Spartips för dig och din plånbok
Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!