
Förfallodatum är det sista datumet då en betalning ska vara mottagen av betalningsmottagaren. Efter detta datum kan påminnelseavgifter eller dröjsmålsränta tillkomma. Att förstå vad förfallodatum innebär och vilka regler och förordningar som gäller är viktigt för att undvika dyra extrakostnader.
Här får du reda på vad förfallodatum är, vilka regler som finns samt vad som kan hända om du missar ett förfallodatum.
Vad är förfallodatum?
Förfallodatum är det datum då en betalning för en vara eller tjänst senast ska vara betald. Det är det sista datumet då en betalning kan tas emot av säljaren eller leverantören utan att det läggs på några påminnelseavgifter eller förseningsavgifter.
Förfallodatum är vanligtvis angivet på fakturor, räkningar och andra betalningskrav. Det är viktigt att betala innan detta datum för att undvika extra kostnader.
Vanliga förfallodatum
Det finns inget fastställt eller standardiserat förfallodatum som gäller för alla fakturor. Förfallodatumet sätts normalt av säljaren eller leverantören i ett avtal med kunden. Ibland kan avtalet och villkoren vara förhandlingsbara, andra gånger inte.
Några vanligt förekommande förfallodatum är 10 dagar, 14 dagar eller 30 dagar efter att fakturan ställs ut. 15-30 dagar är vanligast för konsumenter. I vissa fall kan man också ha 45 dagar på sig att betala. Om ett förfallodatum inte är avtalat gäller att betalningen ska ske när säljaren kräver det. Hos vissa leverantörer eller betaltjänster kan man skjuta fram förfallodatumet ett visst antal dagar, antingen kostnadsfritt eller mot en avgift.
Regler och förordningar
Det finns vissa regler som gäller för förfallodatum, både för säljare och köpare. Nedan följer en lista över några av de vanligaste:
- Förfallodatum ska anges tydligt på fakturan. Om ett förfallodatum existerar är säljare eller leverantör skyldig att ange förfallodatumet på fakturan tydligt och lättförståeligt, så att köparen enkelt kan se när betalningen ska vara gjord.
- Förfallodatumet får inte vara orimligt kort. Förfallodatumet får inte vara så kort att det är omöjligt för köparen att betala fakturan i tid.
- Köparen har rätt att bestrida fakturan. Om köparen anser att fakturan är felaktig eller otydlig har man rätt att bestrida den. Köparen ska då meddela säljaren om felet och begära en ny faktura eller en korrigering av den befintliga fakturan.
- Säljaren får ta ut påminnelseavgifter - om det är avtalat. Om köparen inte betalar fakturan i tid kan säljaren ta ut en påminnelseavgift - men bara om det är reglerat först i ett avtal.
- Köparen kan lämna över ett ärende till inkasso. Här kan du läsa mer om vad som gäller vid inkassokrav.
Kan man betala på förfallodagen?
Det kan vara möjligt att betala en faktura på förfallodagen utan att behöva betala extra avgifter, men det beror på vilket företag eller organisation det rör sig om och det avtal parterna har.
Vissa företag eller organisationer tillåter att du betalar fakturan på förfallodagen utan att behöva betala extra avgifter, medan andra kan ta ut en dröjsmålsränta även om du betalar på förfallodagen. Det är därför viktigt att läsa igenom villkoren och reglerna för förfallodatumet noggrant för att undvika eventuella överraskningar.
Tips! Spara alltid bevis på att du betalat ett visst datum såsom kontoutdrag och kvitton. Då kan du visa upp för säljaren eller leverantören att du betalat i tid.
Vad händer om man missar förfallodatum?
Om du missar förfallodatumet kan det resultera i påminnelseavgifter och i förlängningen avgifter för inkassokrav. Här kan du läsa mer om påminnelseavgifter och inkassokrav.
Det är viktigt att betala fakturan så snart som möjligt efter förfallodatumet för att undvika extra kostnader. Är fakturan felaktiv kan du bestrida den.
Undvik negativa påföljder som påminnelseavgifter och betalningsanmärkningar
Att missa eller negligera förfallodatumet för en betalning kan få konsekvenser. Om du inte betalar en faktura eller räkning i tid kan det leda till inkasso, betalningsanmärkningar och dyra extrakostnader.
- När en faktura inte betalas i tid skickas oftast en påminnelse från säljaren eller leverantören.
- Om fakturan fortfarande inte betalas kan inkassobolag kopplas in för att driva in skulden. Inkassobolaget tar då ut en inkassoavgift som läggs till den ursprungliga skulden.
- Om skulden fortfarande inte betalas kan ärendet gå vidare till Kronofogden.
En betalningsanmärkning är en notering hos ett kreditupplysningsföretag som indikerar att man har en eller flera obetalda skulder. Betalningsanmärkningar kan påverka ens kreditvärdighet och göra det svårare att få lån, hyra bostad eller få anställning.
Påminnelseavgifter och dröjsmålsränta kan också läggas till den ursprungliga skulden när man missar förfallodatumet. Det är därför mycket viktigt att betala fakturor och räkningar i tid och att kolla upp förfallodatumet.
Om du tror att du inte kommer att kunna betala en faktura i tid är det bäst att kontakta säljaren eller leverantören och försöka komma överens om en avbetalningsplan eller förlängning av betalningstiden.

Om skribenten
Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.
År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och fyra år senare blev hon nominerad till Årets Sparprofil. Christina är dessutom författare till fyra olika böcker om privatekonomi.
Spartips för dig och din plånbok
Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!