Allmänna reklamationsnämnden fick 3 334 anmälningar på temat resor under pandemiåret 2021, under 2020 var siffran 9 461. Under flera år har just resor varit den enskilt största klagomålsområdet på ARN. Även ECC - European Consumer Centers hjälper årligen ett par tusen missnöjda semesterfirare med att reklamera försenade/ inställda flyg, försenat bagage, hotell och paketresor som blivit en besvikelse.
Man kan misstänka att antalet ärenden under 2020 var så markant högre pga alla semestrar som blev avbokade när pandemin slog till. Medan antalet semesterbokningar under 2021 på samma sätt var markant färre och därmed ledde till färre bekymmer. Med en uppdämd längtan till att resa kan man tänka sig att fler hamnar i en sits där det uppstår problem i år. Genom att ha koll på dina rättigheter kan du undvika de vanligaste semesterfällorna. Här är det viktigaste du behöver veta och bästa sätten att få hjälp.
Försenat eller inställt flyg
Som konsument kan du ha rätt till både kompensation och skadestånd beroende på hur lång flygsträckan är och hur kraftig förseningen är. Förutom ekonomisk kompensation som beräknas schablonmässigt kan du också ha rätt till ersättning för utlägg som du varit tvungen att göra.
- När ditt flyg blir inställt har du rätt att kräva följande kompensation av flygbolaget:
- 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer
- 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa
- 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.
För att få ut dessa pengar ska du kontakta flygbolaget med dina krav skriftligt inom två månader. Som underlag är det bra att du har flygbiljett, helst boardingkort och kvitton på utlägg. Har du blivit lovad ersättning eller blivit ombedd att boka ett nytt flyg med löfte om kompensation i efterhand ska du be om detta skriftligen. Annars kan flygbolaget neka ersättning med hänvisning till egna avtal som flygbolagen har sinsemellan.
Undantag finns
Ibland kan flygbolaget hänvisa till extra ordinära omständigheter. Det innebär att de inte behöver ersätta dig för dina kostnader. Dessvärre så används detta argument lite för lättvindigt av vissa flygbolag. En extra ordinär omständighet bedöms från fall till fall med ett exempel är vulkanutbrottet på Island som förhindrade flyg att lyfta under en period. Eller en särskild kraftig storm som ger flygförbud. Det är flygbolagen som ska visa att de har gjort allt i sin makt för att undvika problem, tex utfört service enligt protokoll.
Behöver du hjälp att räkna på vad du har rätt till för ersättning och skadestånd kan du använda dig av Flygkalkylatorn på Hallå Konsument webbplats. De går även att kontakta Hallå Konsument om motparten är svensk eller ECC om motparten är europeisk för att få hjälp. Om flygbolaget inte vill ersätta dig kan du få ärendet prövat hos ett tvistlösningsorgan. I Sverige har vi ARN- Allmänna Reklamationsnämnden och liknande organ finns i hela Europa.
Vid händelse av konkurs
Går ett flygbolag i konkurs kan det vara svårt att få tillbaka sina pengar via en konkursförvaltare eftersom vi som konsumenter oftast har en oprioriterad fordran.
- Betala med kreditkort -Har du betalat med kreditkort kan du enligt konsumentkreditlagen rikta samma krav mot kreditgivaren som mot säljaren. Vänd dig i första hand direkt till kreditgivaren. Om ni inte kommer överens kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information och hjälp.
- Var rätt försäkrad – Har du en reseförsäkring kan du vända dig till försäkringsbolaget för att se om den omfattar konkurser.
- Få hjälp av Utrikesdepartementet - Blir du strandad utomlands kan du kontakta Utrikesdepartementet, om du befinner dig i nödsituation utan möjlighet att kunna betala en resa hem. Det finns möjlighet att få hjälp av ambassaden eller konsulatet i form av lån för just sådana extrema fall. Tänk på att det är just ett lån som ska betalas tillbaka.
Paketresor
Har du bokat en paketresa är du extra skyddad i jämförelse med om du bokar alla delar separat. En paketresa består av transport och övernattning (tex flyg och hotell ) eller något av detta i kombination med en turisttjänst. En turisttjänst kan till exempel vara ett teaterbesök eller ett idrottsevenemang. Resan ska pågå i minst 24 timmar eller innehåller en övernattning. Resan säljs till ett gemensamt pris eller för skilda priser som är knutna till varandra.
Rätt till prisavdrag och skadestånd
Har du bokat en paketresa som inte uppfyller vad du och arrangören kommit överens om kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd. För att få rättelse behöver du reklamera så snart du kan och alltid direkt till arrangörens representant på plats på resmålet. Arrangören ska då genast hjälpa dig och hitta en lösning på problemet. Om det inte går att lösa på plats kan du ta ditt ärende vidare när du kommer hem.
För att du ska ha rätt till skadestånd ska arrangören vara ansvarig för felet. Om det beror på något som ligger utanför arrangörens kontroll har du inte rätt till skadestånd. Har däremot arrangören anlitat en underleverantör som inte lever upp till avtalet så ska du kompenseras.
Inställda aktiviteter
Har du bokat ett arrangemang som hör till resan och det ställs in, till exempel en utflykt, ska arrangören ordna något annat lämpligt. Det får inte kosta dig extra. Om det inställda arrangemanget innebär en försämring för dig kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
Vid händelse av konkurs
Skulle arrangören eller ett flygbolag som researrangören anlitat gå i konkurs, kan du i vanliga fall få kompensation från resegarantin. Kompensationen ansöker du från Kammarkollegiet senast 3 månader efter att resan ställdes in eller avbröts på grund av konkurs.
Försenat, förlorat och skadat bagage
Försenat bagage
Bagage som kommer långt efter resenären kan orsaka stora problem om man befinner sig på semester. Du kanske behöver köpa både kläder och praktiska saker som hygienartiklar eller hyra viss utrustning som du hade i bagaget. Dessa utgifter kan du ha rätt att få ersättning för. Tänk på att du måste begränsa dina utgifter.
Om bagaget blir försenat på väg hem från semestern blir det som regel svårare att få kompensation eftersom du oftast klarar dig med det du har hemma och inte kan begära att köpa nytt.
Dyker inte dina incheckade väskor upp vid bagageutlämningen ska du anmäla det direkt på flygplatsen där du ska få fylla i en PIR-rapport ( Property Irregularity Report). Har du haft extrakostnader ska du reklamera det skriftligt till flygbolaget tillsammans med kopior på PIR-rapporten, kvitton för dina utlägg, biljetter och kvitto på ditt inlämnade bagage. Lämna inte ifrån dig originalen och ta alltid kopior på allt du skickar in. Både kvitton och mailväxling.
Förlorat bagage
Har du inte fått tillbaka bagaget inom 21 dagar anses det vara förlorat. Då har du rätt att få ersättning för värdet på ditt förlorade bagage upp till 1 131 SDR. 1 SDR är idag ca 13,26 kr vilket innebär upp till ca 15 000 kr. (Aktuellt värde för 1 SDR finns på Riksbankens hemsida). Är värdet på ditt bagage högre än så, ska du ha anmäla det till flygbolaget innan du checkade in för att du ska ha rätt till högre ersättning om bagaget förloras.
Vissa flygbolag har villkor som förbjuder dig att packa ner vissa saker i ditt incheckade bagage. Det kan vara värdehandlingar, affärsdokument, nycklar viss elektronik och värdesaker. Packar du ner det ändå, så kan du inte få ersättning för dessa om bagaget försvinner.
Flygbolaget behöver inte heller betala ersättning till dig om det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika att ditt bagage försenas eller om det var omöjligt för bolaget att ta till sådana åtgärder.
Skadat bagage
Kommer ditt bagage fram skadat ska du också anmäla det på plats – annars kan flygbolaget hävda att skadan skett efter att du hämtat ut bagaget. Det samma gäller om du tror att något saknas i bagaget.
Försäkring kan ersätta
Du kan ha rätt till ersättning för det förlorade bagaget eller förseningen, via ditt reseskydd i din hemförsäkring eller via din reseförsäkring som du antingen har tecknat separat eller som ingår om du har betalat med bank- eller kreditkort. Kontrollera därför med ditt försäkringsbolag och villkoren i ditt kort om de täcker förlorat bagage.
I många försäkringar betalas ersättning ut i form av en schablonersättning. Det innebär att du får en viss summa efter ett antal timmars försening. Det finns ofta ett maxbelopp per person och ett maxbelopp för familjen. Schablonersättningar kan betalas ut från flera håll. Har du flera reseförsäkringar, till exempel i hemförsäkringen och via ditt bankkort, kan du skicka en skadeanmälan till båda bolagen.
Även här kan det finnas undantag för "force majeure" (extraordinära omständigheter) i dina försäkringsvillkor som göra att du inte alltid räkna med att få skadeersättning trots att försäkringen gäller.
Missnöjd med hotellet
Har du bokat ett hotell på egen hand men är missnöjd med tex städning, rummet, poolen eller andra aspekter som inte motsvarar det du blivit lovad ska du reklamera direkt på plats i första hand. Det finns då möjlighet för hotellet att hjälpa dig.
Lyckas inte hotellet avhjälpa dig på plats är det viktigt att du dokumenterar det som är fel. Ta bilder! Spara kvitton! Och be om alla utfästelser skriftligt. Det är bra om du kan visa att du faktiskt har reklamerat på plats, skicka därför ett mail till receptionen redan under vistelsen.
Befinner du dig utomlands kan ECC hjälpa dig med din reklamation via sina systerkontor. Dessutom kan tvisten prövas i ARNs motsvarande organ i de olika europeiska länderna.
Förändringar i pris
I vissa fall kan en researrangör eller ett flygbolag kräva dig på extra betalt om det tex sker en kraftig valutaförändring eller om en skatt tillkommit som tidigare var okänd. Till exempel när svenska kronan blir försvagad och researrangörens kostnader helt plötsligt blir högre eller om flygskatten höjs.
För att kunna ta ut dess avgifter så ska det stå med i avtalsvillkoren som konsumenten fått i samband med bokningen att en sådan höjning kan ske. Ett sådant villkor kan inte bara vara till nackdel för konsumenten vilket betyder att skulle svenska valutan bli starkare ska konsumenten även ha rätt att få tillbaka pengar. Har du bokat en paketresa får ändringar inte ske närmare än 20 dagar för resan oavsett vad som står i villkoren.
Skulle priset ändras rejält ska konsumenten få frånträda avtalet utan kostnad. Då kan du välja mellan att få pengarna tillbaka eller få en ersättningsresa. Om arrangören ändrar resan så mycket att du väljer att inte genomföra resan kan du ha rätt till skadestånd. Det kan till exempel vara för utlägg du har gjort som blir meningslösa om du inte genomför resan.
Fallgropar vid betalning utomlands
Ska du resa utomlands kan man givetvis fundera på hur man ska betala på plats. Vissa väljer att växla pengar hemma medan andra föredrar att betala med kort. När du ska betala utomlands brukar det billigaste och säkraste alternativet vara att betala med kort, men det kan vara bra att ta med sig lite kontanter i lokal valuta också. I vissa länder går det exempelvis inte betala med kort i vissa affärer eller i taxin, dessutom kan det vara bra att ha dricks där det är brukligt. Tänk gärna på att det kan vara bra att ha två kort med sig. Om något blir stulet, drabbat av tekniskt fel eller skimmat. Här kommer några tips till dig som ska betala utomlands:
- Jämför gärna kort och vilket valutaväxlingspåslag de har för köp utomlands. Det kan variera kraftigt!
- Tänker du använda kortet och delbetala tillbaka för dina köp ska du se över vilken kreditränta som är kopplad till kortet.
- Vissa automater utomland tar stora avgifter för kontantuttag. Jämför ett par stycken innan du väljer en.
- Betalar du med kort för köp i en butik utomlands och du erbjuds att betala i lokal eller svensk valuta ska du alltid välja att betala i den lokala valutan. Anledningen är att om du väljer lokal valuta är det kortutgivaren som sköter växelkursen medan betalar du i svensk valuta sköter butiken växelkursen. Butikernas växelkurs är allt som oftast mycket högre än kortutgivarens.
- Ha koll på kortet! – Se till att inte lämna ifrån dig kortet så det inte blir skimmat eller stulet. Du kan då bli ansvarig för de transaktioner som sker från ditt konto. Stäm gärna av ditt konto regelbundet för att se att allt stämmer och kontakta din bank direkt för att spärra kortet om något ser skumt ut eller om du förlorat kortet.
Undvik dyra hyrbilsmissar
Att hyra bil under semestern kan vara ett bra alternativ för dig som vill ha större frihet vad gäller resväg, sevärdheter och antal stopp. Men det finns några situationer som kan kosta dig dyrt om du inte ha koll.
- Hyrbilsbolaget kan ibland vilja ha extra betalt för försäkring trots att detta redan är betalt. Ta därför alltid med dig kvitton.
- Det har hänt att konsumenter som lämnar tillbaka en hyrbil utan att göra en gemensam inspektion får betala för påhittade skador eller skador som funnits där från början genom debiteringar i efterhand av det kort man registrerat vid uthyrningen. Se därför alltid till att inspektion sker i samband med att du får nycklarna och när du lämnar tillbaka bilen. Ta gärna kort på skador som fanns innan och hur bilen såg ut när den återlämnades. Ha god tid på dig vid återlämning.
- Skulle det uppstå en tvist kan du som hyrt din bil inom Europa vända dig till ECRCS- The European Car Rental Conciliation Service som är ett tvistlösningsorgan för hyrbilsföretag som är anslutna dit.
Hit vänder du dig för att få hjälp
- ECC/ Hallå Konsument/Konsumentvägledare – för mer information, hjälp med medling med företag och reklamation
- ARN- för tvistlösning.
- Flygkalkylatorn – för att få koll på vilka ersättningar du har rätt till vid försenade och inställda flyg
- Banken – om du blivit utsatt för bedrägerier/skimming eller tappat bort ditt kort
- Försäkringsbolag- Extra ersättningar
Spartips för dig och din plånbok
Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!