Från och med den 7 juni kommer resenärer som åker med till exempel tåg och buss få ett stärkt skydd vid förseningar som leder till att man missar anslutande resor enligt ett pressmeddelande från Konsumentverket.
En ny överenskommelse mellan Konsumentverket och samverkans- och utvecklingsföretaget Samtrafiken.
Eftersom reglerna kring missade anslutningar har sett olika ut beroende på färdsätt är det svårt för resenärer att veta vilka rättigheter man har. Branschen har tidigare försökt förenkla för resenärerna vid missade anslutningar och nu har Samtrafiken och Konsumentverket tagit ett ytterligare steg i detta arbete genom förbättrade villkor.
Genom den så kallade kom-fram-garantin som gäller via samarbetet Resplus, har resebolagen ett ansvar att lösa missade anslutningar som uppstår på grund av trafikstörningar.
Den förstärks nu på följande sätt:
- Redan vid bokningen kommer resenären att få veta om den biljett hen köper omfattas av kom-fram-garantin.
- Resenären får rätt att själv boka om resan med tåg eller buss om Resplusföretaget inte erbjudit en ombokning inom 100 minuter från planerad avgång.
- Resenären får rätt till ersättning för mat och dryck i förhållande till väntetiden.
Läs mer här: Samtrafikens hemsida.
Spartips för dig och din plånbok
Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!