Hej! Det är en mycket klok fråga. Insättningsgarantin skyddar upp till 1 050 000 kronor per institut. Om du har mer än detta belopp insatt i ett och samma institut är det bara summan upp till garantin som täcks. Eventuella belopp över garantin riskerar att gå förlorade om banken skulle gå i konkurs. Har du ett sparande som överstiger denna summa, överväg att placera dem i konton som tillhör olika institut för att maximera skyddet.

Ett institut är en organisation som kan ta emot insättningar från allmänheten. Det inkluderar banker (som bankaktiebolag, sparbanker och medlemsbanker), kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag med tillstånd att hantera insättningar.

Om flera banker eller institut ingår i samma koncern, betyder det inte att deras insättningsgarantier räknas ihop. Varje institut omfattas av sin egen insättningsgaranti, upp till maxbeloppet på 1 050 000 kronor per person och bank. Du kan hitta en lista över alla medlemsinstitut som omfattas av insättningsgarantin på Riksgäldens hemsida.

Det är ovanligt i Sverige att ett och samma institut använder flera namn för sin
inlåningsverksamhet, det händer dock. Exempelvis tar NOBA Bank Group AB insättningar i Sverige både genom NOBA Bank liksom bankens norska filial Bank Norwegian. Eftersom en filial inte är en självständig juridisk person utan en del av banken, omfattas insättningar hos både NOBA Bank och Bank Norwegian av samma insättningsgaranti. Det innebär att om du har pengar på konton hos både NOBA Bank och Bank Norwegian, räknas de ihop och omfattas av ett gemensamt maxbelopp på 1 050 000 kronor. Därför förekommer inte Bank Norwegian i listan över medlemsinstitut på insättningsgarantins hemsida. De kontoslag som filialen Bank Norwegian marknadsför återfinns på NOBA Bank Group ABs sida.

Hur du kan ta reda på vilka banker som ingår i samma institut:
1. Kolla på Riksgäldens lista: Riksgälden, som administrerar insättningsgarantin, publicerar en lista över alla banker och institut som omfattas av garantin. På listan framgår också vilka banker som ingår i samma koncern eller institut. Du hittar listan på riksgalden.se under avsnittet om insättningsgarantin.

2. Fråga banken direkt: Om du är osäker kan du alltid fråga banken eller sparkontots aktör direkt. De är skyldiga att informera om insättningsgarantin och om de delar garantin med andra banker.

3. Läs villkoren för kontot: I villkoren för sparkontot brukar det stå vilket institut som tillhandahåller kontot. Om samma institut står bakom flera olika konton delar de insättningsgarantin.

Vad händer om min bank går i konkurs?
Om din bank skulle gå i konkurs, eller om Finansinspektionen beslutar att insättningsgarantin ska aktiveras, är det Riksgälden som hanterar processen. Som kund behöver du inte själv ansöka om ersättning – Riksgälden tar kontakt med dig och informerar om hur mycket du kommer att få tillbaka. Utbetalningen sker inom 7 arbetsdagar från det att garantin aktiveras. Pengarna betalas ut på ett sätt som Riksgälden bedömer som lämpligt, exempelvis genom att ett nytt konto öppnas i ditt namn hos en annan bank.